P
R O G R A M A
EL
RELICARIO (pasdoble-cançó), José
Padilla
Allà per l’any 1930, la cupletista Raquel Meller
va donar a conéixer "El Relicario" al Teatre
Alcàsser de Madrid, i el mateix va fer en el Teatre
Olympia de París.
Jose Padilla era, aleshores, director de l’orquestra
del casino de la capital francesa i va viure el gran èxit
que va suposar la representació de la "Violetera"
i "El Relicario". París es va rendir davant
la música d’aquest compositor d'Almeria i es
va iniciar tota una moda inspirada en aquesta cançó.
Amb tots els beneficis obtinguts dels drets d'autor, vendes,
etc. de "El Relicario", "València"
i "La Violetera", Padilla va poder complir un
dels seus grans desigs, va anar a Itàlia per conéixer
personalment Puccini i va llogar una vila a Viareggio al
costat de la que posseïa l’autor de "Tosca"
o "Madame Butterfly"...
Però a més va comprar un castell a França
i en definitiva, va poder gaudir de l’èxit
de les seves obres allà per on anava; va recórrer
Europa, Amèrica, Àsia i part d'Africa.
Són la música i els viatges el que defineixen
aquest compositor, les melodies del qual formen part del
patrimoni artístic del nostre país, de qui
va ser - sens dubte - un gran ambaixador.
SERENADE FOR WIND BAND OP. 22C, Derek Bourgeois
El compositor anglés Derek Bourgeois va escriure
tota la música per al seu propi casament. L’última
de les peces, originalment titulada Wedding March –marxa
nupcial- però publicada amb el nom de Serenade for
organ Op. 22 –Serenata per a orgue Opus 22-, va ser
composta utilitzant compassos dispars, expressament per
que la seva dona, al escoltar la música no avancés
cap a l’altar amb un pas ferm i regular, propi de
les marxes tradicionals, sinó més bé
com si d’una dansa trencadissa es tractara.
Després de la primera edició, el propi autor
va arranjar l’obra per a Orquestra, Grup de Metalls
i finalment per a Banda, passant a formar part del repertori
de la majoria de Bandes d’arreu del món.
TANGO FOR A TOREADOR, Herman Chr. Snijders
Després d’una Introducció plena de ritme
i intensitat apareix el tema A de la primera secció.
Aquesta part es caracteritza pel constant colorit andalús
tant en les seves melodies com pel ritme marcat per castanyoles
i trompetes.
Un redoblament de timbal anuncia l’arribada del segon
tema. Una mica més viu que l'anterior i amb un ritme
més incisiu, el tema B apareix als instruments de
registre greu acompanyat per les coloristes harmonies i
incessants patrons rítmics que realitzen les fustes
agudes, les trompetes i la percussió.
Una última al·lusió a l’escala
andalusa per part dels clarinets i saxos, sostinguda per
una nota pedal al registre greu, posa fi a la primera secció.
La segona part s’inicia amb un tango argentí.
Un nou tema, apassionat i ple de sentiment, es introduït
pels clarinets. Però, de sobte, el compositor ens
fa tornar a escoltar un passatge que ens recorda l’ambient
andalús de la primera part; com si no volgués
que ens oblidarem del què ha ocorregut a la primera
part.
Tant és així que, a continuació, reapareix
parcialment el tema A, això sí, ho fa dansant
al pas del tango argentí que veníem escoltant.
En aquest moment es fusionen les dues cultures: l’
andalusa i l’argentina.
I amb aquesta mescla de colors arribem a la coda final,
elaborada amb elements temàtics trets de la introducció.
ODYSSEY, James Curnow
Aquesta composició està inspirada en la que
potser siga l’obra més influent i popular de
la literatura Grega antiga: el Poema Èpic l’Odissea.
L’Odissea es troba entre les més grans històries
d’aventures de tota la literatura occidental. El poema
va ser escrit pel grec Homer, probablement al segle VII
a. C.
El personatge principal, Odisseu (Ulisses) és un
mític heroi grec, rei d'Ítaca. A l' Odissea,
després de lluitar a Troia es mostra delerós
de retornar a la pàtria, Ítaca, afrontant
les aventures i els perills innombrables que les divinitats
adverses li envien. La mar, amb l’evocació
dels paisatges de la Mediterrània, manllevats de
la tradició literària folklòrica és
el centre de totes les aventures. És un poema enèrgic
i d’intensa aventura. L’obra de James Curnow
intenta capturar el caràcter, l’energia i l’esperit
de la gran obra d’Homer.
director invitat:Sergi Pastor Puchol